Plezier staat voorop!

Net zo als volwassenen profiteren kinderen van de voordelen van yoga. Voor kinderyoga worden de oefeningen aangepast aan hun behoeftes. Kinderen willen van nature spelen en bewegen en kunnen dat ook volop in een kinderyogales. Plezier staat voorop!

De kinderyogales ziet er aan de buitenkant uit als een en al spel. Toch leren kinderen veel zonder zich daarvan bewust te zijn:

  • motorische vaardigheden – driedimensionaal bewegen is onmisbaar voor het integreren van alle zintuiglijke prikkels wat weer een voorwaarde is voor leren
  • aandacht naar binnen richten – geeft rust en ontspanning, leren afsluiten voor teveel prikkels
  • lichaamsbesef – helder lichaamsbesef blijkt noodzakelijk voor het denkproces
  • expressie – het accepteren en waarderen van zichzelf en de ander in het uniek zijn
  • sociale interactie met andere kinderen – inlevingsvermogen, respect, samenwerken

De lessen worden zo opgebouwddat de beweegmomenten worden afgewisseld met rust en ontspanning; deze twee elementen bouwen spanning af en hebben bovendien een positief effect op het concentratievermogen. Daarnaast is er veel ruimte voor expressie zodat het kind kan zijn wat het IS, een enorme opsteker voor gezond  zelfvertrouwen. Yoga heeft niets met presteren te maken en dit alleen is al een ontspanning op zich in deze tijd.

 

Hoe ziet zo’n kinderyogales er nu uit?

Elke les is anders

Om te beginnen moet ik zeggen dat elke les er weer anders uit ziet. Ik probeer zoveel mogelijk op de groepsdynamiek van dat moment in te spelen en dat vraagt extra flexibiliteit en aanpassingsvermogen van mij als docent. Toch is het mijn visie dat dit de manier is waarop kinderen het meest profiteren van de les, zij geven aan waar de behoeftes liggen van dat moment en ik pas de les aan binnen het thema van die week.
Klaar? Starten maar!

We beginnen altijd met een begroetingsrondje, dat kan er elke keer echt anders uit zien. Ik vind het belangrijk dat de kinderen elkaars naam kennen; dit is het begin van leren sociaal te zijn.
Daarna: Actie! We gaan bewegen en zorgen ervoor dat we lekker warm worden. Soms is de groep vol energie en breid ik dit deel van de les wat uit zodat ze genoeg tijd hebben zich uit te leven.
Rust

Na het bewegen laat ik de kinderen weer rustig worden. Dit kan op verschillende manieren, ademhalingsoefening, concentratiespel, een gesprekje etc. Een ademhalingsoefening kan bijvoorbeeld zijn blazen tegen een veertje op je hand, hard, zacht, wat gebeurt er precies en hoe kan je je ademhaling zo sturen dat het veertje net niet van je hand blaast?
Hoe is de stemming vandaag?

Al naar gelang de stemming en energie in de groep doen we hierna iets voor de motoriek (een aangepaste yogahouding), iets waarvoor aandacht en concentratie vereist is, iets met tactiele of zintuiglijke stimulering, ontspanning of juist weer beweging. Bij grotere kinderen komen ook begrippen zoals respect, eerlijkheid, trots, woede, verdriet, moed, discipline etc. aan de orde door middel van expressie of een kringgesprekje.
Ervaringen opdoen en verwerken

Kinderen ontdekken veel over zichzelf in een kinderyogales en vaak sluit ik af met een tekening die ze mogen maken. Veel kinderen vinden het heerlijk de ervaringen even van zich af te kleuren en daarbij op zichzelf te zijn.